
Zgodnie z obowiązującym prawem drogowym, rower powinien być zaopatrzony w oświetlenie przednie, tylne oraz oraz odblaski. Warto o to zadbać nie tylko ze względu na karę za nieprzestrzeganie przepisów, ale przede wszystkim bezpieczeństwo - zarówno nasze, jak i innych uczestników ruchu drogowego.
Niestety, nie każdy zdaje sobie sprawę, jak ważne jest właściwie dopasowane oświetlenie. Nie wszyscy wiedzą też, czy rzeczywiście sięgają po modele odpowiadające wymogom sprzętu czy terenu, po którym będą się poruszać. Dziś przybliżymy nieco to zagadnienie, aby następnym razem zakup lamp do roweru okazał się dużo prostszy!
Oświetlenie przy rowerze – podstawowe informacje
Jak być widocznym z daleka, szczególnie po zmroku lub w niesprzyjających warunkach pogodowych? Podstawowym wyposażeniem każdego roweru jest oświetlenie. Bez sprawnych lamp nie powinniśmy wyjeżdżać na ulicę z jednego prostego powodu – stwarzamy w ten sposób niebezpieczeństwo dla siebie i innych. W skład wspomnianego wyposażenia wchodzi:
- oświetlenie przednie barwy białej,
- oświetlenie tylne barwy czerwonej,
- odblask tylny barwy czerwonej.
Natomiast im więcej odblasków i lamp przymocowanych do jednośladu, tym lepiej dla nas.
Lumeny – dlaczego są tak istotne?
Do podstawy prawnej należy dopowiedzieć jeszcze kilka słów o innej istotnej kwestii, a mianowicie mocy lamp rowerowych. Niestety właściciele jednośladów nie zawsze zdają sobie sprawy z tego, z jaką siłą lampy emitują światło.
Brak tej wiedzy może przyczynić się do prowokowania niebezpiecznych sytuacji na drodze, mimo spełnienia powyższych warunków.
Siłę strumienia emitowanego przez lampę określa się w lumenach. Im ich więcej, tym większa moc świecenia. Moc należy dopasować do własnych potrzeb oraz warunków, w jakich zamierzamy poruszać się po zmroku:
- Użytkowanie miejskie (dodatkowe oświetlenie miejskie tj. latarnie drogowe) – w tym przypadku wystarcz moc od 20 do 400 lumenów.
- Użytkowanie poza miastem na drogach (w tym oświetlenie innych uczestników ruchu) – osoby poruszające się po drogach muszą zadbać o widoczność, ale nie mogą przesadzić w drugą stronę, aby nie utrudniać jazdy kierowcom; odpowiednia będzie więc moc 500-1000 lumenów.
- Użytkowanie poza miastem (brak dodatkowego źródła światła) - tutaj należy zadbać o lampy, które dobrze rozjaśnią trudny teren oraz odpowiednio rozproszą światło; dobrym rozwiązaniem będzie moc 800-2000.
Jakie oświetlenie do roweru wybrać? Propozycje producentów
Podczas wyboru oświetlenia nie zapominajmy, że prócz dobrej widoczności oraz bezpieczeństwa liczy się design. Wiele firm potrafi łączyć dobrą jakość z oryginalnym stylem. Nie bójmy się więc sięgać po lampy, które na pierwszy rzut oka w ogóle nie przypominają siebie. Okażą się równie dobrym rozwiązaniem - jedyne, na co trzeba zwrócić uwagę, to parametry takiego produktu: moc, zastosowanie, sposób montażu, zasilanie czy czas ładowania.
Dla przykładu, bardzo ciekawie prezentują się przednie lampy rowerowe Blinder Mini Dot marki Knog - kompaktowe, łatwe w montażu i zasilane przez akumulator. Ledy o mocy 40 lumenów są widoczne z odległości 800 m. Uzupełnione o pięć trybów pracy (w tym migający) sprawdzą się jako dodatkowe oświetlenie przy modelu miejskim.
Równie interesujące, lampy marki Lezyne. Model Led Lite Drive 1000 XL w limitowanym kolorze Neo Metallic zachwyci miłośników oryginalnych dodatków w jakości premium. Produkt wyróżnia lekka, wytrzymała konstrukcja oraz długi czas pracy (do 87 godzin). Moc diody wynosi 1000 lumenów, jest to więc rozwiązanie idealne dla osób poruszających się poza miastem.
Lampy rowerowe - niezbędne wyposażenie jednośladu
Wiesz już, na co zwrócić uwagę podczas wyboru oświetlenia do jednośladu. Zdajesz sobie również sprawę, jak ważne jest to ze względu na komfort jazdy oraz bezpieczeństwo. Wskazaliśmy Ci też przykładowe rozwiązania marek rowerowych, które doskonale wiedzą, w czym rzecz! Jeśli chcesz zadbać o siebie i innych, zmień lampy na takie, które dadzą Ci pewność jazdy po zmroku w każdych warunkach.