Zaczęła się wiosna, a wraz z nią ruszył nowy sezon rowerowy. Entuzjaści jazdy tym dwukołowym pojazdem tłumnie wylegli na drogi, ścieżki rowerowe i ulice naszych miast, a także na polne, leśne i górskie dukty poza miastami. Przeczytaj poniższy wpis i dowiedz się jakie korzyści i zalety daje nam jazda na rowerze.
W dzisiejszych czasach rower staje się coraz popularniejszy, coraz więcej ludzi korzysta z niego jako środka transportu, ale także rekreacyjnie dla zdrowia i poprawy kondycji fizycznej. Sprzyja temu ciągły rozwój infrastruktury przyjaznej rowerzystom. W miastach i poza nimi powstają coraz to nowe ścieżki rowerowe, przepisy ruchu drogowego też stają się coraz bardziej przyjazne dla cyklistów, a i rowery są coraz nowocześniejsze i bezpieczne. Wszystko to sprawia, że jazda rowerem to duża przyjemność i coraz popularniejsza forma nie tylko spędzania wolnego czasu, ale także sposób na dojazdy do pracy, na zakupy oraz wycieczki krajoznawcze.
Rower ( welocyped, bicykl) to pojazd najczęściej jednośladowy, dwukołowy napędzany siłą mięśni poruszających się nim osób, za pomocą mechanicznej przekładni łańcuchowej, którą wprawia się w ruch (najczęściej) nogami. Tak w największym skrócie brzmi definicja roweru. W większości nowożytnych języków używana jest nazwa „bicykl” natomiast polska nazwa „rower” pochodzi od brytyjskiej firmy Rover, która przez długi czas produkowała właśnie rowery.
Teraz krótko o historii roweru na świecie i w Polsce. Choć wzmianki o pojazdach podobnych do roweru pojawiają się już w czasach antycznych (wizerunki pojazdów, które mogłyby być „przodkami” dzisiejszego roweru znajdują się na reliefach odnalezionych na terenie starożytnego Egiptu i Babilonii), czy też w średniowieczu ( pierwszym projektantem roweru podobnego do rowerów współczesnych miał być Leonardo da Vinci), to powszechnie uznawanym twórcą pierwszego roweru był Karl Freiherr Drais von Sauerbronn, który w 1817 roku zbudował pierwowzór roweru, tzw. „ Laufmaschine”, czyli po niemiecku „maszynę do biegania”. Pojazd zbudowany z drewna został opatentowany w 1818 r wprawiano go w ruch przez odpychanie się nogami od ziemi. Obecnie zasada ta przeżywa renesans w postaci produkowanych dla dzieci „rowerów biegowych”. Pierwszy rower napędzany pedałami mocowanymi do piasty przedniego koła był dziełem Francuza Pierra Michaux, który w roku 1861 wyprodukował pojazd nazywany „welocypedem” pojazd ten różnił się od swoich poprzedników materiałami, z których został wykonany: drewniana żerdź została zastąpiona stalowymi prętami, siodło było mocowane do sprężystego pręta, co miało łagodzić wstrząsy podczas jazdy, koła pozostały drewniane, lecz zostały wzmocnione stalową obręczą. Kolejne lata pod koniec XIX wieku przynosiły rozwój zarówno w konstrukcji jak i w materiałach stosowanych w produkcji rowerów oraz wprowadzanych coraz to nowych nowinek technicznych takich jak: łożyska kulkowe, metalowe szprychy i obręcze kół, napęd przekazywany na tylne koło za pomocą łańcucha, czy w końcu opony pneumatyczne, piasty wielobiegowe, hamulce typu „Torpedo”, a w 1905 roku pierwsze przerzutki zewnętrzne. W ciągu swojej dwustuletniej historii zmieniały się również kształty rowerów. Przed wynalezieniem i zastosowaniem w rowerach przekładni łańcuchowej napędzającej tylne koło zwiększano koło przednie w celu zwiększenia szybkości jazdy, a w celu zapewnienia stabilności zmniejszano koło tylne. Pierwszy rower o takim kształcie zwany bicyklem powstał w 1861 roku i po pewnym czasie stał się symbolem wypoczynku w wiktoriańskiej Anglii. Jazda takim pojazdem była jednak niebezpieczna ( cyklista siedział bardzo wysoko nawet na wysokości 1,5 metra) nader często dochodziło do upadków, które mogły skończyć się ciężkimi kontuzjami, dlatego też kariera bicykli nie trwała długo. Koniec XIX wieku to okres bardzo szybkiego rozwoju roweru, który doprowadził do koncepcji znanej nam do dziś. Od tego czasu rower tylko ewoluował, koncepcja pozostała niezmieniona, ale rowery stają się coraz bardziej skomplikowane. Dwieście lat udoskonalania tej najbardziej efektywnej maszyny napędzanej siłą ludzkich mięśni, przyniosło wiele zaawansowanych rozwiązań technologicznych - innych dla różnych typów rowerów. Jak więc widzimy skonstruowany w celu szybszego poruszania się człowieka rower na przestrzeni lat stawał się coraz bardziej skomplikowanym i wyspecjalizowanym pojazdem służącym nie tylko do przemieszczania się z miejsca na miejsce, ale również do uprawiania sportu – kolarstwa, wyjazdów turystycznych, jazdy po trudnym, górskim terenie oraz, co bardzo ważne w dzisiejszych czasach pojazdem całkowicie ekologicznym – nie zanieczyszczającym środowiska.
Zapoznaliśmy się (z konieczności w wielkim skrócie) z historią i ewolucją rowerów na przestrzeni lat, pora więc przejść do konkretów, czyli zająć się zaletami jazdy na rowerze. Jak już wcześniej wspomnieliśmy szczególnie wiek XX przyniósł nam wielki skok ewolucyjny zarówno w budowie, technologii, materiałach stosowanych do produkcji, jak i zróżnicowaniu rowerów pod względem ich funkcjonalności i przydatności do różnych celów. Właśnie w XX wieku powstały np.:
- rowery miejskie,
- rowery szosowe,
- rowery trekingowe,
- rowery górskie – MTB,
- rowery Cross / Fitness
- rowery BMX oraz jeszcze wiele innych.
Rowery miejskie
Jak sama nazwa wskazuje służą do codziennego poruszania się po miastach. Muszą, więc zapewniać komfort jazdy oraz bezpieczeństwo użytkowników. Przykładem takiego roweru jest np. Rower Cannondale Tesoro 1 bourbon 2018 , którego najważniejsze cechy to:
W PEŁNI WYPOSAŻONY
Wyposażony w zintegrowany bagażnik, designerskie błotniki, blokady kół, wydajną prądnicę i stabilną podpórkę, Tesoro jest natychmiast gotowy do jazdy.
KOMFORT I BEZPIECZEŃSTWO
Widełki tylne SAVE i duże opony 700x40c gwarantują mnóstwo komfortu nawet na wyboistych drogach.
ELEGANCJA
Rama Tesoro, z podwójnymi spawami i profilowanymi rurami, stanowi świadectwo 30 lat doświadczenia Cannondale’a w budowie ram aluminiowych.
KOMFORT PRZEDE WSZYSTKIM
Gięta kierownica, z odchyleniem do tyłu, oraz regulowany wspornik umożliwiają znalezienie idealnej pozycji dla każdego rowerzysty.
NAJLEPSZY AMORTYZATOR
Tesoro 1 wyposażyliśmy w sztywny poprzecznie, gładko pracujący widelec HeadShock, wydatnie poprawiający jakość jazdy i łatwość skręcania na wybojach.
Dlaczego warto po mieście poruszać się rowerem? Powodów jest wiele, bo jazda rowerem miejskim choćby do pracy ma właściwie same zalety. Przede wszystkim:
- oszczędzamy czas – wiele dużych miast szczególnie w godzinach dojazdu do pracy i z pracy stoi w korkach. Rowerem wszystkie te utrudnienia możemy ominąć i dojechać dużo szybciej, szczególnie, że jest coraz więcej ścieżek rowerowych i wydzielonych pasów ruchu dla rowerów.
- oszczędzamy pieniądze - jazda rowerem to jeden z najtańszych sposobów podróżowania po mieście. Jeśli używamy roweru do codziennej jazdy do pracy nie płacimy za paliwo i parkingi.
- zapewniamy sobie swobodę poruszania się - możemy nim dotrzeć praktycznie w każde miejsce. To jedyny środek transportu dający możliwość poruszania się "od drzwi do drzwi". Jadąc rowerem możemy w każdej chwili zdecydować czy wolimy dojechać do celu bocznymi ulicami z mniejszym natężeniem ruchu, bulwarem nad rzeką, drogą przez park, ulubioną ulicą czy główną trasą. Możemy wnieść swój pojazd po schodach, przeprowadzić przez dworzec, przejechać przez wąski mostek, podziemny tunel dla pieszych i inne elementy miejskiej infrastruktury. Tego nie mogą zrobić ani kierowcy, ani podróżujący komunikacją miejską.
- zapewniamy sobie codzienną porcję ruchu - wybierając rower jako podstawowy sposób dojazdu do pracy niejako zapewniamy sobie „dwie pieczenie na jednym ogniu” - środek transportu i codzienną porcję gimnastyki. W drodze do pracy tracimy kalorie i dbamy o kondycję. Dla pracujących za biurkiem, jazda rowerem będzie dodatkową porcją ruchu. I to taką, na którą nie tracimy czasu (przecież jedziemy do pracy) ani pieniędzy.
- dbamy o środowisko - rower, w przeciwieństwie do samochodu nie hałasuje, nie truje, nie zanieczyszcza środowiska, co w dzisiejszych czasach, kiedy priorytetem wielu miast jest walka ze smogiem i spalinami zawierającymi tysiące trujących substancji chemicznych powodujących choroby i pogarszających jakość życia jest jego wielkim atutem. Rower to najbardziej ekologiczny i ekonomiczny środek transportu w mieście. Jedyne „paliwo”, jakie zużywa to energia naszych mięśni.
- nie musimy tracić czasu na szukanie miejsca parkingowego - rowerem parkujemy gdzie chcemy i nie musimy za to płacić, bo rower jest pod tym względem mało wymagający. Możemy przypiąć go do latarni, barierki, czy znaku drogowego w bezpośrednim sąsiedztwie miejsca, do którego mieliśmy dojechać.
- jazda rowerem odpręża, wprawia nas w dobry nastrój i nastraja pozytywnie do otoczenia.
Rowery rekreacyjne (trekingowe i Gravel) np.
Rower Cannondale Topstone Disc Sora SE vulcan green 2019
którego najważniejsze cechy to:
Miejsce na szerokie opony
Zaprojektowany z prześwitem dla opon o szerokości do 42 mm, dla komfortu, trakcji i przygodowego charakteru.
Geometria OutFront
Łagodny kąt główki połączony z dużym wyprzedzeniem osi widelca (55 mm) gwarantuje połączenie stabilnej szybkiej jazdy ze zwrotnością przy niższych prędkościach oraz pewne prowadzenie na każdej nawierzchni, jaką spotkasz podczas wielodniowych przygód.
Pewna pozycja w siodle
Topstone dzieli wymiary reach i stack z naszymi długodystansowymi szosówkami Synapse, aby zapewnić pewną, sportową pozycję w siodle.
W pełni karbonowy widelec
Widelce wykonane w całości z włókna węglowego we wszystkich modelach, ze stożkowymi rurami sterowymi i sztywnymi osiami 12 mm, dbają o lekkość, komfort i precyzję prowadzenia.
Gotowy na przygodę
Dzięki trzem uchwytom bidonu oraz mocowaniom torby na górnej rurze, Topstone jest gotowy na daleką podróż. Możliwość wyboru położenia bidonu na dolnej rurze pozwala na montaż frame-bagów o dużej pojemności.
Jak widzimy rowery trekingowe i Gravel to swoiste połączenie kilku rowerów czyli można powiedzieć takie trzy w jednym (szosówka, „góral” i rower miejski) takie połączenie stwarza wiele możliwości. Możemy nim jeździć po mieście, wybierać się na krótkie wycieczki nie patrząc na to, po jakich nawierzchniach będziemy musieli się poruszać, ale także nawet na kilkunastodniowe wyprawy turystyczne np. z namiotem. Niewątpliwie jest to ciekawa opcja wyboru roweru, ponieważ nie musimy w zależności od tego gdzie chcemy jechać kupować kilku rowerów. Zalety jazdy na rowerach tego typu to:
- możliwość jazdy po różnych nawierzchniach: szosa asfaltowa, szutry, drogi kamieniste, czy błotniste bez przesiadania się na rower innego typu.
- możemy pokonywać długie, spokojne trasy, bez obawy, że utkniemy w terenie zbyt trudnym dla rowerów szosowych, np. gdy skończy nam się asfalt.
- możemy również „pobawić” się w krótkie i bardzo intensywne treningi w mieszanym terenie, bo 40 - 50 km po asfalcie, szutrze i polnych drogach na gravelu to wielka frajda i praktycznie ciągła zabawa.
- jazda na rowerach trekingowych i Gravel to również korzyści zdrowotne: poprawa wydolności organizmu, spalanie tłuszczu (znika „oponka” na brzuchu), poprawa kondycji i samopoczucia.
Rowery MTB
To dla przykładu Rower Cannondale Trail 29 6 hot yellow/meteor gray 2019. Jego najważniejsze cechy to:
CAŁKOWITA KONTROLA
Zaprojektowany do współpracy z krótkimi mostkami i szerokimi kierownicami, w celu zwiększenia kontroli w trudnym terenie.
PEWNE PROWADZENIE
Płaski kąt główki o wartości 68° gwarantuje stabilne i pewne prowadzenie.
KRÓTKO I SZTYWNO
Zwarty tylny trójkąt dodaje zwinności, lekkości prowadzenia i przyczepności na stromych podjazdach.
DOPRACOWANA LISTA KOMPONENTÓW
Hydrauliczne tarczówki Shimano w całej gamie, sprawdzone napędy 1x i 2x, przyczepne opony i koła umożliwiające przejście na system bezdętkowy (w większości modeli) podnoszą realną, użytkową wartość Trail.
WŁAŚCIWY ROZMIAR KOŁA
Trail wykorzystuje rozmiar 27.5" w mniejszych ramach i 29" w większych. Dzięki temu każdy rower jest idealnie dopasowany do swojego właściciela nie tylko rozmiarowo, ale i charakterem.
Zalety jazdy na rowerach MTB to min.:
- dla roweru górskiego brak drogi nie ma żadnego znaczenia. Dojedziemy tam, dokąd zechcemy, bo to my określamy swoją drogę, a nie ona nas. W ten sposób możemy poznawać wspaniałe, trudno dostępne miejsca, w których nie ma asfaltu.
- doskonalenie umiejętności: prowadzenia roweru, koordynacji ruchowej, jazdy na różnych nawierzchniach (kamienistych, błotnistych, szutrowych…), reagowania na zachowanie roweru, pokonywania przeszkód.
- jazda „góralem” to doskonały i bardzo intensywny trening. Jest to miks wielkiego wysiłku na podjazdach, technicznej jazdy na zjazdach, czy manewrowania rowerem na przeszkodach.
Takie częste, ale krótkie serie wzrostu intensywności jazdy są doskonałym treningiem dla każdego adepta kolarstwa oraz dla tych, którzy kolarstwo (nie tylko górskie) uprawiają już od jakiegoś czasu.
- dla bardziej zaawansowanych doskonałym, najwyższej klasy treningiem jest jazda nocna. Oświetlone tylko lampą rowerową przeszkody powodują wyostrzenie się wszystkich zmysłów. Nocna jazda daje również możliwość wypracowania refleksu, bo przeszkody pojawiają się w ostatniej chwili. Musimy nauczyć się reagować na każdy korzeń czy kamień.
Rowery szosowe
rzykładowo Rower Cannondale CAAD Optimo Sora cashmere/charcoal/black pearl 2019
którego najważniejsze cechy to:
WYJĄTKOWA WYDAJNOŚĆ ALUMINIUM
Aluminiowa rama SmartForm C2 jest lżejsza i łatwiejsza do opanowania, niż konkurencyjne produkty w kategorii premium.
GEOMETRIA ELITE RACE
Dzieląc geometrię z wyścigowymi CAAD12 i EVO, CAAD Optimo oferuje ten sam niezrównany sportowy charakter i precyzyjne prowadzenie.
GŁADKA JAZDA Z SAVE
Rama i widelec posiadają strefy o podwyższonej elastyczności, odpowiedzialne za redukcję drgań, przez co CAAD Optimo prowadzi się pewniej i bardziej komfortowo.
W CAŁOŚCI KARBONOWY WIDELEC
Wszystkie modele CAAD Optimo 2019 są wyposażone w nowe, lekkie widelce o jednoczęściowej konstrukcji z włókna węglowego - od haków aż po rurę sterową.
Zalety jazdy „szosówką”:
- jazda z dużymi prędkościami. Rowery szosowe to najbardziej aerodynamiczne spośród jednośladów. Każdy, kto lubi czuć „wiatr na twarzy” powinien wybrać właśnie taki rower.
- trening pozwalający ćwiczyć stałą, jednostajną pracę nóg. Na rowerze szosowym praktycznie cały czas musimy kręcić pedałami (z wyjątkiem zjazdów).
- trening równowagi. Rowery szosowe mają wąskie opony i szczególnie przy rozwijanych dużych prędkościach zachowanie równowagi to podstawa.
- bardzo dobry trening siłowy. Strome podjazdy na szosie są większym wyzwaniem niż na rowerze górskim, bo przełożenia mamy dużo mniejsze. W związku z tym musimy je pokonywać bardziej siłowo.
- Szosówka pozwala na pokonywanie długich dystansów po drogach asfaltowych w krótkim czasie. Jeśli przyzwyczaimy się do tego roweru, pozycja pochylona nie będzie sprawiała nam kłopotu ( warto pamiętać o wygodnym siodełku), to przejechanie jednorazowo nawet 100 kilometrów nie będzie dla nas problemem.
Rowerem nie musimy jeździć sami. Idealnie jest wybierać się na rowerowe wyprawy całą rodziną. Takie rodzinne weekendowe przejażdżki, czy też wakacyjne dłuższe wyprawy przynoszą wiele wymiernych korzyści takich, jak:
- rozwijanie i pogłębianie więzi rodzinnych,
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie,
- spędzanie dłuższego czasu z dziećmi na świeżym powietrzu,
- poznawanie okolicy, nawet takich miejsc, do których nie da się dotrzeć samochodem, czy innymi środkami transportu,
- obcowanie z przyrodą, poznawanie okolicznej flory i fauny,
- wiele korzyści zdrowotnych: poprawa kondycji, wzmocnienie mięśni, poprawa wydolności organizmu, zmniejszenie ryzyka chorób krążenia, zapobieganie otyłości i jeszcze wiele innych.
Jazda na rowerze to także sposób walki z wszechobecnym w naszym życiu stresem i doskonały relaks.
Reasumując wybierajmy jazdę na rowerze przy każdej nadarzającej się okazji, ponieważ jest to doskonały sposób na życie. Jak pokazaliśmy powyżej jazda rowerem to właściwie same korzyści i zalety zarówno dla nas, jak i dla otaczającego nas środowiska. Rowerzyści żyją dłużej, są bardziej zrelaksowani i pogodni, a także dbają o środowisko naturalne, gdyż rower to najbardziej ekologiczny środek transportu.
Jeżeli tak jak i my dostrzegasz te liczne korzyści z jazdy na rowerze i szukasz sprzętu dobranego do Twoich potrzeb. Odwiedź nasz sklep rowerowy we Wrocławiu, przy ul. Karmelkowej 2b lub zapoznaj się z naszą pełną ofertą rowerów dostępną 24h online.